Художні засоби
Таблиця творів, жанрів, стилів та їх авторів
Літературні угрупування
Метафора, метонімія, синекдоха – у чому відмінність?
Уявіть ситуацію:
“За вікном іде сніг, а Червона Шапочка вмостилася собі в кріслі й читає Підмогильного”.
У цьому “казковому” реченні можна знайти і метафору, і метонімію, і синекдоху. Що де є?
Метафора – з грецької «перенесення». Розкриття сутності одного предмета чи явища через особливості іншого.
- Йде сніг – сніжинки, як відомо, «ходити» не вміють;
- Полетів у магазин по цукерки – не на літаку«полетів», а дуже швидко пішов;
- «Троянди днів», «крило зорі» (В. Соссюра).
Метонімія – заміна одного слова іншим на основі суміжності (тобто тісного зв’язку).
- Читати Підмогильного – не сам твір, а його автор;
- Я з’їв цілу тарілку – не сам предмет, а що в ньому вміщено;
- Київ прокидається – не самі люди, а місто, в якому вони перебувають.
Синекдоха – різновид метонімії. Заміна назви цілого предмета назвою його частини.
- Червона шапочка – на позначення всієї дівчинки – лише її головний убір;
- Ноги моєї тут не буде – на позначення цілої людини – тільки частина її тіла;
- Вчися шанувати копійку – на позначення всіх грошей – найменша частина грошей.
Також пам’ятайте про уособлення (персоніфікацію) – це вид метафори, перенесення ознак особи на предмети, речі, явища, тваринний і рослинний світ.
- В золотій смушевій шапці циган-вечір сходив з гір, Ніс він ніченьці-циганці з срібла кований набір (О. Олесь).
Знаючи по 3 прикла ди до кожного тропа, зможете легко впізнати ці прийоми у завданнях тестів.
/http://200baliv.org.ua/metafora-metonimiya-synekdoha-uosoblennya-u-chomu-vidminnist/
Визначаємо віршовий розмір
- двоскладові стопи (тобто у рядку весь час повторюється ритм із наголосом на першому чи другому із двох складів)
- хорей – двоскладова стопа із наголосом на першому складі:
- ямб – двоскладова стопа із наголосом на другому складі
- трискладові стопи
- дактиль – наголос падає на перший склад із трьох
- амфібрахій – наголос на другому складі з трьох
- анапест – наголос падає на третій склад із трьох

Алгоритм визначення віршового розміру такий:
- Запиши перші два рядки вірша
- Розстав наголоси у словах. УВАГА! Пам’ятай, що маленькі слова (прийменники, сполучники, частки) можуть у віршованому рядку приєднуватися до більших слів і, відповідно, втрачати свій окремий наголос.
- Також пам’ятай про бічні наголоси. Для збереження ритму вірша деякі довгі слова можуть мати два, а то і три наголоси, із яких тільки один головний, а інші – бічні. Бічний наголос ставиться зівжди за один склад від основного.
- Випиши поруч із ряками ритмічну структуру вірша, позначаючи всі (і наголошені, і ненаголошені) склади
- Знайди систему у повторенні наголошених і ненаголошених складів
- Визнач віршовий розмір.
Розберемо матеріал на прикладі вірша Л. Костенко, визначивши наголошені склади:
Життя іде і все без коректур.
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
і ми живем уже після потопу.
Віршовий розмір – ямб.
Також визначимо віршовий розмір твору Г. Сковороди «Всякому місту – звичай і права»:
Всякому місту — звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю — любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло.
Я ж у полоні нав’язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
Віршовий розмір – дактиль.
http://promovu.in.ua/metre/
Дивно, але для когось визначення віршового розміру, як і слова ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест здаються страшною і неподоланною проблемою. Насправді, це просто! Один раз навчившись визначати віршовий розмір і запам’ятавши деякі хитрощі, ви гарантовано здобуваєте собі бали на ЗНО. ПАМ’ЯТАЙТЕ! Завдання на визначення віршового розміру ОБОВ’ЯЗКОВО (ну 99%) будуть на тестуванні!
Давайте визначимо розмір пісні Океану Ельзи “Сосни”:
Ти вийшла заміж за весну,ти вийшла заміж за весну.Мені лишила осіньі запах твоїх сосен.
Щоб визначити віршовий розмір, робіть так:
1) Прочитайте вірш, зверніть увагу на наголошення слів.
Нам потрібні не правильні наголоси, як у словнику, а такі, які відчитуються у вірші. Так, наприклад, у рядку “і запах твоїх сосен” слово “твоїх” має наголошуватися на другий склад “твоїх”, але для цього вірша краще звучить і співається Вакарчуком “твоїх”. Тому не лінуйтеся читати віршик вголос! Раджу На робити це і на тестуванні – пошепки – щоби краще відчути наголошені і ненаголошені склади.
2) Розставте наголоси у словах.
Ти вийшла заміж за весну,
ти вийшла заміж за весну.
Мені лишила осінь
і запах твоїх сосен.
3) Намалюйте схему, де_ – це наголошений голосний (на письмі це така рисочка з наголосом над нею, що позначає наголошений склад).
U – це ненаголошений голосний (на письмі це дужечка або рисочка без наголосу).
Позначки записуйте у рядки, як у вірші, причому робіть це акуратно, щоб позначки були чітко одна під одною. У нашому випадку схема буде така:
U _ U _ U _ U _
U _ U _ U _ U _
U _ U _ U _ U
U _ U _ U _ U
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ, кількість таких позначок у вашій схемі = кількості голосних у вірші.4) Роздивіться свою схему і ви побачите якусь частинку, що повторюється. Це – стопа. Вона може складатися з 2 або 3 складів. Відділіть поперечними лініями стопи у своїй схемі:
U _/ U _/ U _/ U _/
U _ /U _ /U _/U _/
U _ /U _ /U _ /U
U _ /U _/ U _ /U
У “Соснах” повторюється U _. Такий розмір називається ямб. А оскільки в рядку він повторюється 4 рази, то це – чотиристопний ямб.
____________________________________
Це ваші чотири кроки до успіху! Залишається тільки запам’ятати, що як називається. До вашої уваги ВІРШОВІ РОЗМІРИ:
1) Ямб U _
Океан Ельзи – СосниТи вийшла заміж за весну,
ти вийшла заміж за весну.
Мені лишила осінь
і запах твоїх сосен.
U _/ U _/ U _/ U _/
U _ /U _ /U _/U _/
U _ /U _ /U _ /U
U _ /U _/ U _ /U
2) Хорей _ U
Плач Єремії – ВонаЗавтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато,
Вип’єте – холодного вина.
Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: “життя прекрасне”.
Так, життя – прекрасне, а вона…
_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/
_ U/ U U/_ U/ U U/ _
_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _ U/
_ U/ _ U/ _ U/ _ U/ _
3) Дактиль _ U U
Тартак – Наше літоСонце пече, річка тече
Влітку на вулиці так гаряче
Сонце пече, річка тече,
Влітку на вулиці так гаряче.
_ U U/ _ _ U/ U _
_ U U/ _ U U/ _ U U/ _
_ U U/ _ _ U/ U _
_ U U/ _ U U/ _ U U/ _
4) Амфібрахій U _ U
Океан Ельзи – Все буде добреІ все буде добре
Для кожного з нас.
І все буде добре,
Настане наш час.
U _ _/ U _ U
U _ U/ U _
U _ _/ U _ U
U _ U/ U _
5) Анапест U U _
Друга ріка – ВідчиняйВідчиняй я стою на порозі
Я вже тут, я вже дома, привіт
Не питай де я був позавчора
Вчора вранці, сьогодні, торік.
U U _/ U U _/ U U _/ U
U U _/ U U _/ U U _
U U _/ U U _/ U U _/ U
_ U _/ U U _/ U U _
____________________________________
Ви помітили, що часто не виходить “чистої” схеми, в одному уривку може бути намішано різних стоп. Ваше завдання – помітити загальну закономірність. Можу вас запевнити, що в тестах ЗНО пропонують не надто заплутані уривки, мабуть, щоб уникнути непорозумінь і апеляцій.:)
І насамкінець, маленька хитрість, як запам’ятати віршові розміри, бо дуже вони вже плутаються в голові. Запам’ятайте самі назви розмірів і те, як самі ці слова наголошуються:
Трискладові:
1) Дактиль – наголос у цьому слові на перший склад, отже і у віршовому розмірі
на перший – _ U U.
2) Амфібрахій – наголос у самому слові посередині, отже і у віршовому розмірі
посередині – U _ U.
3) Анапест – наголошуємо останній склад у слові, так само останній і у віршовому
розмірі – U U _.
Двоскладові – НАВПАКИ:
1) Ямб – наголос у слові на перший, але у віршовому розмірі, навпаки,
на другий – U _.
2) Хорей – наголос у слові на другий, а у віршовому розмірі, навпаки,
перший – _ U.
І закріпимо. Щоб визначати віршовий розмір:
1) запам’ятайте порядок дій:
прочитати вголос – розставити наголоси – намалювати схему – визначити закономірність.
2) запам’ятайте 5 розмірів:
ямб U _, хорей _ U, дактиль _ U U, амфібрахій U _ U, анапест U U _.
http://200baliv.org.ua/yak-vyznachyty-virshovyj-rozmir/
Немає коментарів:
Дописати коментар